Digitalne autoceste

Rampe i gužve na naplatnim kućicama odlaze u povijest

Autor: Foto: HAC 14.7.2025. 10:00h
Autor: Foto: HAC 14.7.2025. 10:00h

Još malo i s hrvatskih autocesta nestat će čekanja i gužve pred rampama i naplatnim kućicama. Naime, Hrvatska planira od studenoga 2026. godine uvesti potpuno novi sustav naplate cestarine. Riječ je o elektroničkoj naplati pomoću elektroničkih portala koji će biti postavljeni na autoceste. Novi sustav imat će potpuno autonomni nadzor i naplatu korištenja autocesta, uključujući izdavanje kazni za one koji ga pokušaju zaobići.

Novim elektroničkim sustavom, naplatne kućice te fizička naplata gotovinom ili karticom odlaze u povijest, a sama naplata će se odvijati automatski, odnosno u slobodnom toku prometa. Predviđena su dva glavna načina korištenja sustava. Jedan je putem elektroničkog uređaja, odnosno ENC-a, a predviđen je za korisnike koji se registriraju u sustav i sklope ugovor. U ovom slučaju naplata se provodi automatski, u stvarnom vremenu. Drugi način je automatsko prepoznavanje registarskih pločica (APRP sustav), a predviđen je za korisnike koji nisu registrirani. U njihovom slučaju sustav snima registarsku tablicu, a cestarina im se naknadno zaračunava u skladu s pravilima koncesionara. Za korištenje sustava nužno je biti uključen u ESNC, što znači da se svaki vozač mora identificirati putem ENC-a, EENC-a ili registracije u APRP modelu.

Novi Zakon predviđa da će se postojeći ENC uređaji moći nastaviti koristiti i nakon uvođenja novog sustava, ali će morati biti usklađeni s novim pravilima. Za teška vozila (iznad 3.5 tona) ENC će biti obvezan. Poštivanje pravila korištenja sustava naplate provodit će nadzornici u bijelim automobila s plavim rotirkama.

Planex 300x600
Planex 1440x250

Za vozače koji ne plate cestarinu predviđene su prilično visoke novčane kazne. Ukoliko vas ulove da vozite autocestom, a nemate uključen ESNC-e, čeka vas kazna od 300 do 1900 eura. Isti iznosi predviđeni su za one prekršitelje koji će koristiti uređaje koji ometaju rad digitalnog sustava. Kažnjavat će se i nedavanje podataka o vozaču, odbijanje suradnje s nadzornikom, kao i nepravilno uneseni podaci o vozilo.